22 January 2022

10 TEMPAT PENGINAPAN PALING MENARIK DI MELAKA

Wishlist Dini pada tahun ini nak bercuti ke Melaka bersama dengan keluarga. Sebelum ini, Dini dah pernah ke Melaka bersama dengan family sebelah suami, tapi pada masa tu musim hujan. Tujuan asal pun nak ziarah adik ipar yang bekerja di sana. 



Jadi, masih banyak lagi tempat menarik yang kami belum lawati. Rasa tak sabar nak ke sana memandangkan banyak betul tempat menarik untuk diteroka. Tambahan pula, negeri Melaka dekat dengan Johor. Alang-alang tu boleh lajak ke Legoland dengan Johor Premium Outlet, sambil menyelam boleh minum air, hehehe..









Sebenarnya, Dini tertarik dengan beberapa buah tempat penginapan di sana. Nampak setanding dengan luar negara. Fuh! Itu pasallah rasa tergugat iman nak cecepat ke Melaka.




Nanti bila nak booking tempat tu opkos kena cari promo yang terbaik. Kalau Dini, memang rujuk promo kat sini : Hotel Promo.




Okay, jom Dini senaraikan untuk rujukan korang tempat penginapan yang menarik dengan vibes luar negara. View semua lawa-lawa. Ini semua Dini senaraikan mengikut wishlist Dini tau. 





1) THE ATTIC HOME ( SANTORINI VIBES) 



Dah lah mur-mur je kos penginapan. View terlajak cantik pulak tu. Dini baca review netizen yang dah pernah ke sana, pakat kasi 5 bintang wei. Isk! Isk! Sabar jap duhai hati... huhu... seriuslah meronta-ronta jiwa nak ke sana. Maklumlah nak ke Santorini, diri ini bukan level kayangan. Level berangan je yang ada, hiksss… The Attic Home pun jadilah.







See.. ada jacuzzi, playground, dekorasi yang indah, port nak bergambar tersangatlah wow! ala-ala santorini. Kan dah kata tadi level berangan. hahaha…







Paling best, lokasi The Attic Home berada di sekitar tempat yang mesti di lawati di Melaka. Jadi, kita tak perlu dah nak travel jauh-jauh. Destinasi ini memang perlu direlisasikan. InsyaaAllah, aaamin.





2) THE AMANJENA RESORT (SANTORINI VIBES)



Pergh lagi sekali vibes dari Santorini. Hebatlah orang Melaka. Tema resort ni pun The taste of Greece. Kelasss gituuu... Tapi yang ni bukan view tingkat-tingkat tu. Berbeza sikit dengan Teh Attic Home. Kiranya kena cuba keduanya sekali nak dapat double vibes Santorini. 









Resort ni sesuai bagi mereka yang nak bercuti dengan kaum kerabat. Sebab kolam dia besar tau, ada kat tetengah bangunan.


 










Pastu memalam ada Movie Night Special depan kolam. Tak payah pergi pawagam dah. Seronok menonton sambil santai-santai berenang. Untuk family day memang terbaiklah kat sini.






3) BAYAOU LAGOON HOMESTAY ( WATERPARK VIBES)









Sebab apa nak stay dekat sini? Sebab bawah homestay tu ada waterpark weiii. Syok giler! Dah namanya pun nak bercuti. Kalau nak tuju ke waterpark tak kuasa nak menginap tempat lain. Stay je dekat apartment tu, anytime boleh main air splish splash.











 4) QASHRINA QRUISE ( CRUISE VIBES)




Bolehlah merasa menginap atas kapal feeling u jum i jump. Eh! Titanic pulak.








Okay serius, ini merupakan penginapan ala cruise yang menarik dengan 20 buah bilik serta dewan besar. Suasananya di resort apabila malam tiba, bertambah lawa. Ada tempat karaoke, private pool, kut korang nak buat family day, khabarnya bila kita booking untuk 50 orang, dapat lock terus 1 cruise tu... bagaikan cruise kita yang punya. Pergh!!! Pengunjung lain dah tak boleh booking dah tau. Seronokkkkk...








Dekorasi dia tak payah cakaplah. Namanya pun Cruise. Memang segalanya macam dalam kapal. Menginap kat situ terus auto jadi anak kapal. Hah siapa nak jadi kapten kapal angat tangan!




Kredit foto: Port Cuti



Hebat.. hebat.. Tentu happy anak korang kalau dapat stay kat situ. Biliknya pun mesra family. Sesuai untuk yang berkeluarga dengan anak beberapa orang menginap. Tak payah fikir toto extra bed bagai.







HOTEL 5) ROSA MALACCA (EUROPE VIBES)




Konsep hotel ni memang berbeza. Dengan wall deco batu-bata merah, kelihata indah bagaikan bangunan di sekitar negara Eropah. 







Kredit foto: Ainie Syeema




Interior di sini sangat menarik. Korang tengoklah sediri. Nice kan? Kiranya, nak dapatkan mood yang berbeza daripada percutian biasa tu, korang kena cuba menginap kat sini. Dini dah usha breakfast kat sini katanya banyak pilihan dan sedap.






6) TIMES (MODERN HERITAGE HOTEL)



Sekali tengok review hotel ni terus jadi... Fuhyoooooooo! Cantiknya! Ada 10 buah bilik dengan tema yang berbeza. Ada tema Portugis, Chinese, memacam lagilah. Lift kat sana pun rare tau korang. Kena usha sendiri baru korang tahu apa yang rare tuh. 





 

Kredit foto: Awanis Abdullah



Menariknya, dinding hotel ini dihiasi dengan jam tangan. Nama pun timez. Masa itu emas. Cewah! Pastu kos penginapan pun just nice. Tak rabak poket. Lokasinya pula di Jalan Jonker Walk. Stratergik habis. 









Untuk coffee lover, opkos akan teruja bila stay kat sini sebab dalam bilik ada coffee machine + capsule gaisss! Memang nice weiii... Sebagai pencinta kopi sejati, Dini nak merasa lah sekali stay kat sini. Tu pasal masuk dalam wishlist. 





7) 1825 GALLERY HOTEL (MIDDLE EASTERN STYLE)








Interior dia sangat cantik. Tak rasa macam biasher-biasher. Rasa ala luar negara. Kalau stay kat sinu ketika musim sejuk, boleh feeling sikit. Kihkihhh... Pakai jaket shoot kat depan tu kan fuh lawa gambar korang nanti.

















Paling seronok, lokasinya sebelah sungai Melaka je. Pepetang lepak balkoni tengok bot lalu. Tapi jangan terjun pulak. iskkk... Tu pun nak kena pesan.






8) MASBRO VILLAGE BOUTIQUE HOMESTAY (AUSSIE BRIGHTON BEACHES VIBES)








Vavavavaaaaa… staycation kat sini boleh feeling dekat Aussie guys. Berkonsepkan triangle house dua tingkat. 












Dekorasi warna-warni yang menarik dan unik. Kolam dia pula besar dan luas. Bbq pun available. Terdapat 25unit triangle house kat sana. Jadi, kat sini pun sangat sesuai untuk family day. View yang mesra instagrammable. Jadi, bergambarlah bebanyak hehehe...





9) THE PINES








Yang ni ramai cakap kalau nak bilik luas, kena cuba menginap kat sini. Teruslaaa daku usha sana sini. Memang besar sungguh wei bilik dia. 





10) LACRISTA HOTEL










Penginapan ini pun menjadi pilihan family trip sebab bilik dia luas dan selesa. Kalau anak ramai tu eloklah pilih menginap di sini.  Interior dia pun tak kalah. Memang cun. Ramai kongsikan dekat facebook , hotel ni ada service terbaik untuk surprise hias bilik untuk birthday dan anniversary. 




So...




Yeay! Dah cukup 10 senarai wishlist tempat penginapan idaman  Dini. Ramai yang dah pergi, cakap tak boleh move on dengan staycation tu. Best ke best sangat? Haaa korang nilaikan sendiri. Korang kalau nak usha penginapan selain yang Dini senaraikan boleh tengok kat sini : Hotel di Melaka




Bila nak pergi tu Dini tak pasti lagi. Sebab dalam masa yang terdekat ni nak selesaikan qada puasa dulu.. nak balik kampung… nanti lepas raya lah kot plan cuti-cuti. InsyaaAllah, moga ada rezeki ke Melaka lagi. 



Diharapkan semoga perkongsian Dini ni bermanfaat untuk korang pilih tempat penginapan di Melaka. Selamat bercuti!


No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER : Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen negatif yang berunsur fitnah dan penipuan yang diberikan oleh pembaca blog ini. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda pada post ini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.