22 April 2021

OPTOM EYECARE PAKAR OPTOMETRIS DAN CERMIN MATA

Assalamualaikum. Hai korang!


Lama betul Dini tak pakai spek mata lepas spek mata Dini patah tahun 2019 sebelum pindah ke Terengganu. Masa di Miri Dini kerja. Setiap hari perlu keluar dari rumah. Selalunya pakai spek mata sebab Dini silau. Keluar kerja waktu tengahari dengan jemput anak pulang dari sekolah boleh buat Dini rasa senak biji mata gitu bila kena cahaya matahari panas terik. Nak tak nak Dini kena pakai spek mata jenis bertukar jadi gelap bila kena cahaya matahari. Spek silau orang panggil, kan? Silau ni boleh bikin migrain tau. Fuh! Itu yang rela pakai spek dari tak pakai.


Namun, selepas berpindah ke Terengganu Dini dah tak kerja. Keluar dari rumah pun jarang sangat kerana PKP. Tambahan pula Dini dah tak kerja. Dah tamat PKP pun Dini masih tak ke mana-mana juga kerana ada anak yang masih kecil. Duduk rumah tak pun mengekor ikut ke kedai tunggu dalam kereta je. Jadi kurang sangatlah Dini terkena cahaya matahari secara terus. Punca dah tak pakai spek mata sebab dah patah. Makanya adalah terasa nak miliki spek mata baru. Cuma belum berkesempatan ke kedai spek mata lagi. InsyaaAllah, soon...


Blogger Qaseh Dalia di hadapan Klinik Optom Eyecare


Mesin scan belakang retina



Mesin check mata macam kat kedai spek biasa

Mesin untuk check jumlah power dan silau



Duk usha usha pasal spek mata Dini baca pengalaman beberapa orang rakan blogger ke Optom Eyecare. Teruja Dini tengok bilik rawatan yang mereka kongsikan di sana. Wahhh! Canggih betul nampaknada mesin-mesin khas untuk check kesihatan mata. Pastu dni buka website Optom Eyecare. Haaa tu dia... Patutlah canggih. Sebab kedai spek ni sebenarnya klinik kesihatan mata khusus untuk health screening dan theraphy untuk vision. Terbaiklah!



Dini tengok di blog Ummi Nani yang dah buat pemeriksaan di sana, katanya bila buat pemeriksaan mata di Optom Eyecare bukan sahaja kita boleh analisis kesihatan mata bahkan juga kesihatan tubuh badan. Sebabnya mesin di sana boleh kesan salur mata yang bermasalah. Jadi dengan keadaan salur mata tu boleh kesan kita ada masalah kolesterol tinggi, kencing manis dan sebagainya. Kena buat checkup dulu baru bagus nak pilih spek.



Tengok ni.. isk kalau kedai spek biasa memang tak adalah nak check salur mata begini kan. Check power mata je lepas tu terus pilih bingkai. Kalau ada masalah mata yang lain, tak dapat nak kenal pasti.


Haaa tengok, siap detail betul pemeriksaan yang dibuat kat sana. 



Pemeriksaan macam ni sangat bagus terutamanya bagi orang tua yang berisiko ada diabetis dan kolesterol tinggi. Sebabnya mereka tak boleh pakai spek dengan sekadar chek mata di kedai spek biasa tu. Jangan sebab nak jimat, kita abaikan kesihatan mata. 


Spek mata untuk anak yang tahan lasak. Anti-bluelight untuk jaga kesihatan mata sepanjang penggunaan gajet. 


Anak-anak zaman sekarang pun banyak terdedah dengan gajet. Nak tak nak kena gunakan gajet sebab sekarang dah tak macam dulu. Sistem pendidikan banyak perlu guna pakai gajet. Jadi, bolehlah bawa anak-anak sama buat pemeriksaan mata. Sebab terdedah dengan gajet ni selalunya mudah kena silau. Kesian anak-anak tak pandai nak describe diorang tak selesa mata tu macam mana, kan.. yang ada masalah juling pun eloklah bawa ke klinik pakar kesihatan mata seperti Optom Eyecare. Barulah diyakini resultnya.






Oh ya. Nak pakai spek. Mestilah kita nak spek tu sesuai dengan bentuk muka terutamanya yang berhijab. Aaaah mau tak spoil mood kalu tudung jadi kembang sebab spek, kan? Duh daku mengerti sangat perasaan itu. Tadi dah tengok mesin canggih check mata. Hah ni ada lagi aplikasi canggih untuk tentukan bentuk spek mata yang sesuai dengan muka kita. Boleh customize nak letak nama dan juga blink blink. Aplikasi ni akan ukur bentuk muka, hidung, mata dengan tepat bagi mendapatkan saiz yang tepat dan paling sesuai untuk pemakai. Pilih je warna, frame, plastik ke besi ke macam mana yang berkenan di hati.




Nak ke sana mudah je. Optom Eyecare ada  dua cawangan tau. Satu di Bangi dan satu lagi di Alor Setar. Korang boleh berkunjung ke sana mana-mana yang berdekatan.

1) Cawangan Bandar Baru Bangi, Selangor.


Alamat Bangi: No.37, Jalan 8/1, Seksyen 8, Bandar Baru Bangi, 43650 Bangi, Selangor Darul Ehsan. (Berdekatan Marrybrown)


2) Cawangan Mergong, Alor Setar Kedah. 


Alamat Kedah: No 17-Gf, Taman Bandar Baru Mergong, 05150 Alor Setar, Kedah Darul Aman.



Website: http://www.optom.com.


Facebook: http://www.facebook.com/optombangi


Instagram: http://www.instagram.com/optombangi


Antara pilihan jenama untuk spek mata di Optom Eyecare


Klik je link di atas untuk maklumat lebih lanjut. Dini pun tak sabar nak buat pemeriksaan mata ni. Jom sama-sama pilih untuk buat pemeriksaan mata di Pakar Kesihatan Mata yang bertauliah. 






2 comments:

  1. Lain dari yang lain. Selama ni cuma cek power je..

    ReplyDelete
  2. tak pernah pun periksa kesihatan mata pun selama nie.. baguslah optom nie.. siap ada servis custom made spek lagi

    ReplyDelete

DISCLAIMER : Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen negatif yang berunsur fitnah dan penipuan yang diberikan oleh pembaca blog ini. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda pada post ini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.