22 October 2020

AKTA HUKUMAN KESALAHAN PEMANDUAN DI BAWAH PENGARUH ALKOHOL DAN BERBAHAYA DIPERKETATKAN


Sudah terlalu ramai yang telah menjadi mangsa kepada pemandu di bawah pengaruh alkohol. Ramai yang peduli kerana hukuman terhadap pemandu mabuk yang mengakibatkan ramai kehilangan nyawa orang yang tersayang selama ini dianggap tidak setimpal dengan apa yang dialami oleh keluarga mangsa. 


Kejam, memang kejam. Disebabkan kelalaian manusia lain, orang lain yang perlu menanggung derit seumur hidup. Memang benar pemergian itu suatu takdir dari ilahi. Namun, asbab berlakunya kemalangan itu perlu dicegah dan diambil tindakan yang sewajarnya. 


Sampai bilakah lagi kita nak dengar isu kes kemalangan maut yang melibatkan pemanduan di bawah pengaruh alkohol di negara kita? Golongan ini seakan tidak gentar dengan hukuman sedia ada.


Syukur kerana Dewan Rakyat telah meluluskan Rang Undang-undang bagi menguatkuasakan pindaan hukuman ke atas kesalahan pemanduan di bawah pengaruh serta had minimum alkohol. Maka pindaan hukuman lebih berat  akan dikenakan ke atas mereka terutamanya bagi kesalahan yang berulang. Pindaan yang telah dibuat adalah seperti berikut:

 


SEKSYEN 41 : MENYEBABKAN KEMATIAN KERANA MEMANDU MELULU/ MERBAHAYA

Akta ini dipinda keseluruhannya dari kesalahan pertama sehingga kesalahan berikutnya.



SEKSYEN 42 : MEMANDU SECARA MELULU DAN BERBAHAYA

Akta ini hanya berubah pada kelayakan lesen iaitu pesalah akan hilang kelayakan lesen dari tempoh >2tahun kepada >5tahun.



SEKSYEN 43 : MEMANDU DENGAN TIDAK CERMAT DAN TIDAK BERTIMBANG RASA


Hukuman ini hanya berubah pada bahagian denda iaitu dari RM4000-10,000 kepada RM5000-10,000. 



SEKSYEN 44

Bukalah mata luas-luas. Telitilah hukuman ke atas kesalahan ini. Berubahlah wahai rakyat Malaysia. Jauhi arak dan dadah.



SEKSYEN 45 : MENJAGA KENDERAAN MOTOR SEMASA DALAM KEADAAN MABUK ATAU DADAH

Pindaan hukuman terhadap akta ini agak berat jika disabit kesalahan. Jadi, usah lalai dan pentingkan diri sendiri.




SEKSYEN 45G : HAD ALKOHOL YANG DITETAPKAN

Terdapat pindaan penuh terhadap ketetapan had alkohol sedia ada dimana ia diturunkan kepada 22 mikrogram alkohol dalam 100 mililiter nafas,  50 miligram dalam 100 mililiter darah dan 67 miligram alkohol dalam 100 mililiter air kencing.


Semoga dengan penguatkuasaan pindaan akta ini dapat memberikan peringatan dan iktibar agar seseorang individu itu tidak memandu apabila sedang di bawah pengaruh alkohol. Elakkan daripada mabuk ketika perlu memandu kerana anda tidak akan mampu mengawal kenderaan dengan waras. 

Letakkan diri anda di tempat mereka yang menjadi mangsa, bagaimana perasaan kamu jika kamu yang perlu menghadapi derita dan kehilangan itu. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. 

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER : Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen negatif yang berunsur fitnah dan penipuan yang diberikan oleh pembaca blog ini. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda pada post ini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.