11 March 2019

Resepi Kuah Lodeh Lontong simple dan sedap

Mokcik terliur nak makan lontong sejak minggu lepas. Last makan lontong masa raya tahun lepas u olsss. Tu yang rasa teringinnn sangat nak makan. Sebab mokcik spisis suka makan lontongπŸ˜†

Alhamdulillah semalam tercapai hajat nak makan lontong walaupun dah nak sampai ke rumah dari pasar baru teringat belum beli nasi himpit. Syukur cik abe mokcik paham mokcik betul-betul nak makan lontong, patah balik pegi kedai beli nasi himpit instant. Bertukanglah mokcik di dapur semalam menyiapkan santapan idaman. Lepas tu makan lontong sejak petang semalam, malam tadi, lajak ke pagi ni. Alhamdulillah.

Puaih hati πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Mokcik tak reti masak. Takat jadi makanan tu boleh la. 😁




Ini resepi yang mokcik guna. U ols pepandai tambah la itu ini kalau resepi yang mokcik guna ni tak menepati kriteria kuah lodeh peberet u ols ye..

Bahan-bahan kisar:
segenggam udang kering
sebiji bawang besar
5biji bawang merah
1inci kunyit
1inci lengkuas

 Bahan kuah:
1paket santan
5cawan air
gula garam secukup rasa
fucuk, kubis, terung, kacang panjang, lobak merah, suhun, ikut suka nak letak banyak mana
tempe & tauhu dipotong kecil dan digoreng terlebih dahulu 
serai 2batang diketuk

Cara-cara membuatnya:
panaskan air, masukkan semua bahan kisar dan 2batang serai. Biarkan sehingga mendidih dan sebati. Masukkan santan, kacau dan biarkan sehingga kuah sedikit pekat. Masukkan semua sayuran dan suhun. Jika suka, korang boleh letak udang dalam kuah ni. Perasakan dengan gula dan garam secukupnya.



Sedia dihidang bersama potongan nasi himpit dan sambal ikan bilis. Boleh juga tambah serunding daging/ayam. Selamat mencuba ☺







08 March 2019

PK24 ADVANCED : PRODUCT REVIEW




PK24 Advanced πŸ’ž 


Produk keremajaan bahagian intim wanita yang selamat digunakan oleh semua golongan wanita terutamanya bagi mereka yang telah berumahtangga, berusia (menopaus) dan yang telah melahirkan. Ianya dapat membantu otot pada bahagian intim wanita kembali kuat. 



Dengan penggunaan yang konsisten, produk ini dapat membantu mereka yang mempunyai masalah kekeringan terutamanya ibu-ibu yang menyusu dan yang telah melahirkan. Yang paling penting, produk ini telah diuji secara klinikal dan selamat digunakan tanpa kesan sampingan. Ia juga tidak mempunyai bau dan bahan pewarna. Kesan penggunaan boleh dirasai seawal 10 minit setelah disapu pada bahagian tersebut. Sebaiknya digunakan 2x sehari atau 1x sehari atau apabila perlu.




PK24 Advanced boleh dijadikan sebagai alternatif kepada wanita yang memerlukan penyelesaian untuk masalah/merawat bahagian keintiman. Juga sesuai bagi wanita yang tidak dapat mengamalkan produk herba untuk menguatkan kembali otot pada bahagian tersebut. Dapatkan PK24 Advanced di mana-mana klinik atau hospital. Pastikan hanya produk yang original.


 Selamat mecubaπŸ˜‰ 

www.pk24advanced.com 

Pengedar utama: www.cosderm.com.my
 #pk24advanced

10 January 2019

Resepi Ikan Masak Cuka



Resepi Ikan Masak Cuka
----------------------
(2orang makan)

Ikan tongkol/tenggiri/ikut suka
Serbuk kunyit
Bawang putih 2biji
Bawang merah 1biji
Bawang besar 1hiris
Lobak merah 2 inci
Lada besar/lada hijau/cilipadi
Air 1/2 cawan
1sk pes asam jawa
Cuka 2sb
Garam 1sk
Gula 2sb
1sk biji sawi
[Seeloknya tambah beberapa hirisan timun batang + tomato]

Cara-cara:
1) Gaul ikan dengan sedikit air + kunyit + garam. Goreng tak garing sangat tak apa. Ketepikan.

2) Gunakan minyak yang sama, tumis semua bawang, dah layu masukkan air, pes asam jawa, cuka, gula, garam. Gaul rata.

3) Masukkan semua bahan termasuk ikan goreng. Gaul sebati.

4) Agak-agak kuah nampak pekat sikit boleh angkat dan dihidang.

Selamat mencuba!😁


P/s: presentation fail tu memang pesen hakakπŸ˜†


Sebenarnya tadi nak buat ikan singgang. Dah rendam ikan tongkol. Lama tu baru teringat tak ada lengkuas 😰

Acanerrr nak buat ikan singgang tak ada legkuas ni? Tak umpphhh lah pulak. Hakak tukar nak buat menu ikan tongkol goreng buat makan dengan sup sayur.

Tetiba hakak nampak ada biji sawi. πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€ dah goreng garing ikan tongkol pun hakak redah je buat jadi ikan masak cuka. Kihkihkih... Tak ada timun batang dengan tomato pun hakak on je. Hakak yang nak makan hakak lantakkk kan aje baha tak ikut protokol sangat. Janji masak.

Kbai!

09 January 2019

Resepi Peria Goreng Crispy





Resepi Peria Goreng Crispy
-----------------------
Peria
Air garam
Tepung Bestari





Cara-cara:
♦️Peria belah dua bahagian, potong halus.
♦️Rendam dalam air garam sekurang-kurangnya 30minit. Toskan.
♦️Bancuh cair tepung bestari agak-agak tenggelam hirisan peria, biarkan selama mana korang nak perap. Hakak tadi hiris pagi, balik kerja jam 2 baru hakak goreng.
♦️Masa nak goreng, toskan air tepung bestari. Sediakan tepung bestari kering dalam mangkuk. Golek2 hirisan peria yang masih basah diperap tu dalam tepung bestari. Jangan tambah air dahm golek kering macam tu je.. Kang tak crispy pulok peria korangπŸ˜…
♦️Goreng sampai keperangan. Siap untuk dimakan.

———————————————

Al-kisahπŸ’
Tanjat hakak pagi tadi buka peti sejuk nampak ada peria. Maksud dia cik abe hakak beli peria semalam. Senyap-senyap aja dia eyyy... Sedap lettuwww makan kerabu peria hakak 😁

Hari ni hakak buat peria goreng crispy. Simple macam tu je lah resepinya. Tapi dap dap dap nyamnyammmm dah boleh dimakan dengan nasi atau diratah begitu sajaπŸ‘

Selamat mencuba!

07 January 2019

Resepi Kerabu Peria Pegaga



Resepi Kerabu Peria Pegaga Berjemaah.
-------------------------
Bawang merah (1hiris halus, 1tumbuk)
Cili padi
Sedikit tomato
Limau kasturi/nipis
Peria
Pegaga (hiris, rendam air garam 1jam)
Udang kering(rendam air panas)
Sedikit lada hitam
Bunga kantan (optional)
Garam gula secukup rasa

Cara-cara:
1) Hiris pegaga, peria, tomato, bawang merah, bunga kantan. Satukan.
2) Tumbuk lada hitam. Asingkan.
3) Tumbuk udang kering, bawang merah, cili padi, garam, gula. Tumbuk manja je tak sampai hancur lebur.
4) Perah limau kasturi/nipis, satukan semua bahan dan gaul rata.

Dalam gambar ni, lada hitam ditabur atas kerabu. Sebab hakak terlupa nak tumbuk lada hitam tadi. Buktinya dalam bahan2 tu tak ada jelmaan lada hitam πŸ˜† dah siap gaul baru teringat lahhhh apesal tak letak tadi!

Resepi ni hakak suka hati je buat. Resepi korang opkos lagi sedap. Tak ikut resepi hakak pun tak apo. Saja hakak tiberrr rajin ambil gambar nak tunjuk korang, nanti orang tak tahu pulak hakak selalu je masak kat rumah kennn? πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜† Hakak sebenarnya jarang buat kerabu pakai santan. Selalu kerabu hakak pakai limau kasturi je.

Suami hakak request nak kerabu peria. So hakak tumpang la sekaki pegaga yang hakak nak makan. Masuk dalam kerabu peria berjemaah. Hehehe... Makan pun nak berjemaah. Kerabu berjemaah la kekdahnya. Makanya nama dia kerabu peria pegaga berjemaah. Sekian terima kasseyhh 😊

Selamat mencuba!