Showing posts with label resepi. Show all posts
Showing posts with label resepi. Show all posts

19 May 2020

13 RESEPI JUADAH HARI RAYA

KOMPILASI RESEPI MENU PAGI RAYA |   Assalamualaikum , hari lebaran kian tiba. Tak sampai seminggu lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri sebagai tanda kemenangan sebulan berpuasa di bulan Ramadan al-Mubarak. Walau beraya dalam keadaan norma baru, tapi keadaan tu tak akan memudarkan sambutan hari raya kita semua. Kita tetap menyambut hari raya apabila tibanya 1Syawal.

Fasa norma baru kehidupan ini tidak menggalakkan kita untuk meneruskan budaya kunjung-mengunjung, ziarah-menziarahi dan pulang ke kampung seperti biasa. InsyaaAllah, walaupun tidak dapat buat aktiviti raya seperti sebelum ini, kita tetap boleh masak juadah raya yang sedap-sedap, pakai baju raya cantik-cantik, bermaafan dengan keluarga yang jauh di mata dengan kecanggihan teknologi yang ada. Percayalah, kemeriahan raya tahun 2020 tetap akan dirasai dengan seadanya. Yang mana dah berada di rumah ibubapa masing-masing, rezeki dapat beraya dengan ibubapa serta adik-beradik tercinta.

Jadi, Dini nak kongsikan 13 resepi yang telah Dini kumpulkan bersama rakan-rakan blog untuk dijadikan idea buat pembaca masak di pagi raya nanti. Masak sedap-sedap, lepas tu kongsikan dengan jiran tetangga bertukar juadah, meriah juga kan? Kongsi rezeki.

 Jom baca resepi di setiap blog berkenaan. Tekan je tajuk menu atau gambar ya.
















































Ha... itulah kesemua 13 resepi yang Dini maksudkan. Boleh cuba masak di pagi raya nanti menu mana yang berkenan. Dini, rasa nak buat lontong kuah lodeh. hehehe... Tengoklah macam mana. Kut-kut suami ada bercadang nak masak menu lain. Kita makan je ;)


Selamat mencuba!


























14 May 2020

Resepi Biskut Cornflakes Rangup | Projek biskut raya PKP



Assalamualaikum 😊✌️

Korang dah siap buat biskut raya? Dini buat 2 jenis je setakat ni. Biskut cornflakes dengan ala famous amos. 





Buat 1 adunan je. Sebab tak buat open house. Sekadar makan untuk keluarga. Cukup lah kami 3 orang serumah ni.


Ada yang terhangus 5 ketul πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ entah kenapa. Yang lain semua elok-elok. 5 ketul ni ingkar PKP lah kot.




Alhamdulillah menjadi biskut ni. Dini guna resepi ni je sejak dulu. Rangup sangat. Korang boleh cuba juga.



Bahan-bahan A:

250 gm mentega/butter
2 biji kuning telur
180 gm gula kastor
2 sudu kecil esen vanila

Bahan B:
 
210 gm tepung jagung (ayak)
150 gm tepung gandum (ayak)
1/2 sudu kecil serbuk penaik
180 gm cornflakes (diramas kasar)

Cara membuatnya
Pukul telur dan gula + esen vanila sebati. Tak payah kembang. Masukkan mentega/butter gaulkan sampai sebati. Masukkan bahan B dan gaul sebati. 

Cubit adunan dan gentel bulat-bulat ikut saiz korang suka. Boleh tekan dengan garfu untuk ada corak atas biskut tu. Bakar dalam suhu 175'c selama 20minit.



Selamat mencuba😊

28 April 2020

Resepi Tamagoyaki | Telur Gulung Berlauk Juadah Berbuka Puasa

Assalamualaikum

Hai korangπŸ₯° Masak juadah aap untuk berbuka puasa hari ni? Dini masak ayam percik. Tengah perap ayam tu. Kuah percik dah siap. Jam 5-6 nanti boleh lah mula bakar ayam. Buat stok sahur sekali. Maklumlah rakyat 3orang je dalam rumah ni πŸ˜… nak masak sikit serba salah masak banyak pun serba salah. Sederhana je lah.



Dini nak kongsikan resepi paling mudah ringkas dan cepat untuk dijadikan sebagai juadah berbuka.  Tamagoyaki atau telur gulung berlauk.


Bahan-bahannya:
3biji telur
Lobak merah dicincang
Kacang panjang hiris halus
Lada besar hiris halus
1sudu besar mayonis
1sk garam
1sk perencah hilal (optional)


Cara-cara membuatnya:
Gaul sebati semua bahan dan goreng menggunakan non-stick pan dengan api yang sederhana perlahan. Sementara nak tunggu telur tu masak bahagian atas, gulung sikit bahagian hujung telur. Tarik ketepi sikit telur tu sambung gulung lagi sampai habis. Dah masak elok telur tu boleh angkat dan dan hiriskan dan sedia dihidang.

Selamat mencuba!

27 April 2020

Tips Bertenaga Seisi Keluarga Sepanjang Ramadan Bersama Susu Lazz



Assalamualaikum

Fuh! Dah masuk hari ke-4 kita berpuasa di bulan Ramadan. Alhamdulillah, syukur masih lagi dapat kita nikmati kemuliaan Ramadan al-Mubarak. Dini ada order susu kambing Lazz untuk keluarga Dini. Lazz Kurma dan juga Lazz Strawberi. Lazz Strawberi ni merupakan perisa terbaru dari Lazz tau. Gembira sakan anakanda Dini lepas dapat bungkusan dan nampak Lazz Strawberi tu sebab dia penggemar minum susu. Harga Lazz Kurma dan Strawberi ni RM47.90 sekotak. 






Salah satu menu kegemaran Darwish untuk bersahur adalah roti bakar cheese bersama segelas Lazz Strawberi. Berselera dia habiskan.





Biasanya Dini minum secawan Lazz Kurma sebelum solat terawih. Husband Dini pula suka minum waktu bersahur. Masa berbuka Dini kena lebihkan minum air putih. Topup air yang kurang dalam badan. Lepas siap solat maghrib, duduk santai-santai, barulah Dini bancuhkan Lazz Kurma suam untuk diri sendiri. Lepas solat terawih, Dini makan supplement sebelum masuk tidur. Macam tu lah rutin sepanjang Ramadan Dini kali ini. 




Dini pilih Lazz Kurma untuk dapatkan khasiat susu kambing buat adik Darwish yang baru sahaja 25minggu dalam kandungan. InsyaaAllah, moga-moga bayi dalam kandungan mendapat khasiat dan nutri yang secukupnya sepanjang mamanya berpuasa. Doakan yang baik-baik untuk kami ya...

Ada juga sesekali Dini campurkan Lazz Kurma dengan Lazz Strawberi. SEDAP! Selain itu juga, boleh bancuh dengan air sejuk atau blend dengan ais. Fuhhhh! Segar betul rasanya. 






Yang ni Dini bancuhkan Lazz Kurma dengan Oat untuk tenaga masa sahur. Sesuai untuk yang berdiet juga menu ini tau. Kat bawah ada Dini sediakan video penyediaan Lazz Kurma bersama Oat.





haaaa... mudah je kan? Bolehlah cuba juga nanti.



Di musim PKP/MCO sekarang, kepada rakan-rakan yang berminat nak dapatkan Susu Lazz melalui delivery/ secara pos boleh hubungi talian di bawah.


Hantarkan pesanan Whatsapp 'Nama dan Lokasi' ke Talian Rasmi Lazz Careline:

Careline 1 : 018-2777 290
Careline 2 : 016 2449 722 


25 April 2020

Vietnamese Spring Rolls | Resepi juadah berbuka puasa


Assalamualaikum

Semalam Dini buat Popia Vietnam / Vietnamese Spring Rolls untuk berbuka puasa. Buat lebih sikit kongsi dengan jiran sebelah rumah. Masak lauk sup tulang dengan sambal kicap. Cukup dah untuk keluarga kecil kami ni ☺️


Kali terakhir buat popia vietnam rasanya 2tahun yang lepas. Makanya rasa kekok nak membungkus kulit popia yang lembik tu kemas-kemas πŸ˜… tak apalah rupa tak berapa nak kemas, rezeki dapat makan pun dah syukur Alhamdulillah 🀲



Jom Dini kongsikan resepi mudah dan ringkas cara buat popia vietnam.



Bahan-bahan popia:
Kulit popia vietnam tak kisah jenama apa
Hirisan lobak merah
Hirisan timun batang
Salad
Bihun yang dicelur
Crab stick yang dicelur
Air
Optional- isi udang, isi ayam, daun bawang

Cara membuatnya:
Basahkan kulit popia dengan air, Dini celupkan kulit popia tu dalam pinggan berisi air sekadar celup kena air je, tak rendam. 

Boleh ratakan dengan berus untuk basahkan kulit popia. Kemudian atur semua bahan dalam kulit popia, lipat macam biasa. Cuma, kulit ni lembik jadi mudah melekat kalau tersilap pegang. Kena hati-hati πŸ˜‰

Bahan sos:
Bawang putih dua biji cincang
Lada besar 1biji cincang
Cili padi 5-7biji cincang
Setengah cawan air
2sb perahan limau nipis/kasturi
2sb sos cili thai maggi
1sudu gula perang
1/2sk sos ikan
Sedikit garam
1sk bancuhan tepung jagung
Hirisan daun ketumbar

Cara membuatnya: 
Masak semua bahan hingga sebati kecuali daun ketumbar. Dah sebati semua tu rasa masam manis masin dah cukup rasa boleh padam api dan gaul dengan daun ketumbar.

Okay itu saja resepi mudah cara Dini. Nak lagi mudah, cicah je dengan pencicah sos thai maggi dah cukup sedap. Hehehe.. selamat mencuba!



πŸ€” Jom fikir menu untuk juadah berbuka puasa hari kedua Ramadan 2020

17 April 2020

Resepi Makaroni Bakar Mudah | Simple Baked Macaroni

Assalamualaikum

Hai korang 😁Banyak ke menu masak-masak bulan ni? Hehehe... Dni tak ada cuba banyak menu sangat sepanjang PKP. Sebab kena fikir masakan tu suami dengan anak suka ke tidak. Karang, makan sorang-sorang je mana best. Contohnya buat kek batik. Adui, kena habiskan.

Kesian mama gemuk sorang-sorang.



Korang suka makan makaroni bakar tak? Dni suka makaroni bakar tapi kurang suka guna resepi yang gunakan kari. Sejak zaman bujang lagi suka masak makaroni bakar pesen ni. Simple - mudah. Tak letak kari tak letak susu... Masak dengan tumis biasa je, lepas tu hidangkan dengan sos cili. Ummphhhh sedappp πŸ€©πŸ‘




Rupa makaroni bakar yang dah siap masak dan dihiasi dengan daun sup, hirisan lada besar dan juga bawang goreng.



Makan bersama sos cili. Nyamannn πŸ‘


Ini untuk darwish, tak nak hias topping tu kalau tak dia tak nak makan πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚



Okay jom cuba resepi makaroni bakar cara Dini:

Bahan-bahan:
Separuh paket makaroni (direbus)
Daging cincang/ ayam cincang/ daging/ atau 2-3keping daging burger pun boleh (dihancurkan)
5ulas bawang putih *
3-4ulas bawang merah *
Hirisan bawang besar (jika suka) *
1 sudu besar sos tiram
1/2 kiub pati ayam/daging
1/2 cawan air
Serbuk lada sulah
Telur 5-6biji
Gula dan garam secukup rasa
Slices cheese untuk topping (tak letak pun tak apa)
Hirisan daun bawang / daun sup (separuh untuk hiasan, separuh untuk masukkan dalam tumisan)
Hirisan lada besar
Bawang goreng untuk hiasan
Optional: boleh letak lobak merah dan hirisan bawang besar juga


Cara memasak:


Tumis bahan bertanda * sehingga naik bau, kemudian masukkan daging/ayam cincang dan sambung tumis lagi. 

Bila ayam/daging cincang dah nampak masak masukkan air, sos tiram, kiub pati ayam/daging, lada sulah dan garam gula secukup rasa. Masak lagi sampai air nampak kering meresap dalam daging tu dan boleh tutup api. 

Dah tutup api, masukkan makaroni yang telah direbus. Gaul rata dan boleh tambah sikit garam masa ni sebab nanti masukkan telur, rasa tu akan jadi kurang masin. Kemudian masukkan telur, hirisan daun bawang/sup, lada besar, carrot, bawang besar jika suka. Tuangkan dalam loyang dan ratakan.

Susun kepingan cheese ikut cara korang suka. Ada juga yang suka letak mozarella. Terpulang. Tak letak cheese pun tak apa.

Bakar dalam oven selama 25-30minit dengan suhu 165'C atau mengikut oven masing-masing.

Setelah siap dibakar, jangan potong dulu. Biarkan sejuk. Kalau tak nanti jadi pecah-pecah makaroni bakar tu. Suam-suam pun dah okay untuk potong.

Boleh hias dengan taburkan hirisan daun bawang/sup, lada besar, bawang goreng, dan sos cili. Boleh tambah mayonis juga kalau suka.

Makan bersama sos cili, sedap! Lagi seminggu nak tiba bulan mulia bulan Ramadan 2020. Menu Makaroni bakar ni sesuai juga untuk dijadikan sebagai juadah berbuka puasa atau bersahur. Nak buat sahur, siapkan juadah sebelum tidur. Bangun sahur tu panaskan saja. Simple.

Selamat mencuba!

Ahlan wa sahlan Ya Ramadan al-Mubarak

16 April 2020

Sup ala SugarBun Chicken Mushroom Soup

Assalamualaikum


Hai korang! Pernah makan sup ayam cendawan di SugarBun tak? Dini kalau ke SugarBun tak order menu lain dah. Mesti order Chicken Mushroom Soup juga dengan minta sambal lebih. Sedap tau sup + sambal kat SugarBun. 


Tapi Dini tak buat sambal hari ni. Nak hirup sup je. Tambahan pula sup ni banyak khasiatnya dengan menggunakan bahan kering kat atas tu. Jom Dini kongsikan resepi Chicken Mushroom Soup ala SugarBun cara Dini.

Bahan-bahan:

BahanA-
Ayam (Dini guna ayam organik)
Air 1500ml
1sudu besar kicap/sos tiram
Separuh kiub pati ayam
Bawang putih 6-7ulas diketuk
Halia 4inci diketuk

Bahan B-
Cendawan shitake
Black fungus
Kurma merah
1sudu besar bancuhan tepung jagung
Garam secukup rasa

Bahan C-
White fungus
Goji berry

Cara memasak:
Rebus bahan A dengan api yang sederhana dalam 15minit. Kemudian masukkan bahan rebusan B dan sambunh rebus selama 15minit lagi. Akhir sekali tutup api dan masukkan bahan C, kacau sekata. Boleh tambah air kalau nak kuah lebih.



Dini suka hirup ratah saja sup ni. Jadi Dini masak kurang masin. Kalau nak makan dengan nasi, kena tambah garam bagi masin lebih sikit. 



Macam tu lah lebih kurang cara buat sup ala SugarBun. Kicap/sos tiram tu Dini saja tambah sebab nak comelkan warna sup tu 😁 kalau tak letak pun tak apa. Optional tau. Hiaslah dengan daun bawang daun sup juga. Dini tak ada stok daun tu semua. Togel pun tak apa. Janji berselera. Bahan-bahan ni bagus untuk tambahkan HB dan juga susu badan. Jadi, sesuai sangat untuk ibu mengandung dan menyusu amalkan. Boleh google khasiat bahan-bahan kering untuk sup herba cina.

Selamat mencuba!

07 April 2020

Resepi Sandwich Egg Mayo Simple

Assalamualaikum
😁 Musim PKP apa lagi mahu buat... Ambil gambar masakan je lah yang paling banyak. Outdoor mana nak hado kan? Jadi, jomlah tengok ambe nak kongsikan sandwich egg mayo yang senang mudah simple gitchew.



Bahan-bahan:
Telur 2biji
4keping roti
Mayonis
Lada sulah
Sedikit garam (tak letak pun tak apa)

Optional:
Mentega untuk sapuan roti
Hirisan timun, tomato, salad. Semua dini tak letak πŸ˜‚

Cara-cara:

1. Goreng telur hancur menggunakan nonstick pan tanpa guna minyak.



2. Masukkan telur hancur, mayonis dalam dua sudu, lada sulah dalam setengah sudu kecil-1sudu kecil ikut citarasa, boleh masukkan sedikit garam kalau suka. Tak masukkan garam pun dah cukup rasa dah mayonis tu sebenarnya. Gaul rata



3. Sapukan mentega pada roti (tak sapu pun tak apa). Letak inti setebal mana yang korang suka. Kalau korang  suka letak hirisan timun ke tomato ke letak terus masa ni. Lepas tu boleh potong 2 atau potong 4 secara segitiga.





Haa... Sedia dihidang. 😊 Dini malas nak rebus telur, lepas tu nk kopek kulit telur pula. Makanya buat scramble macam ni lebih ringkas. Sesuai dijadikan menu sarapan pagi atau makan petang. 

Selamat mencuba ! #stayathome

02 April 2020

Resepi Roti Puri Mudah

Assalamualaikum
Salam Stay at Home 😊


Dah lebih 14hari menjalani Perintah Kawalan Pergerakan, hari ni baru berkesempatan untuk update blog. Dini ada buat roti puri petang tadi. Jadi Dini nak kongsikan dengan korang resepi yang Dini gunakan untuk buat roti puri yang mudah dan ringkas.


Resepi Roti Puri:

2cawan tepung gandum
1sudu besar gula
1/2sudu kecil garam
1sudu besar yis (tak letak pun tak apa)
3sudu besar minyak masak
3/4 cawan air suam


Cara-cara membuatnya:
Satukan gandum + yis. Gaul rata. Dalam cawan berisi air suam, larutkan gula dan garam. Masukkan minyak masak dalam bekas sebatian gandum yis. Kemudian tambah air suam sikit demi sedikit sampai doh tak melekat pada tangan. Melekat sikit-sikit tu biasa lah 😁


Perap doh selama 10minit kemudian boleh gelek sebesar bola pingpong untuk digoreng. Jangan gelek nipis sangat. Goreng dalam minyak yang banyak, sederhana panas. Tengah goreng tu boleh simbah minyak atas roti tu sampai kembung dan dan terbalikkan.




Macam ini lah rupa roti puri yang Dini buat. Elok kembungnya 😁 percubaan pertama buat sendiri. Sebelum ni suami yang buatkan. Hehehe. 


Dini suka cicah dengan sambal sardin. Roti puri ni boleh juga dihidangkan bersama kari ayam/daging/ikan, sambal ikan bilis, sambal kosong, atau dimakan dengan begitu sahaja. Okay, selamat mencuba!

11 March 2019

Resepi Kuah Lodeh Lontong simple dan sedap

Mokcik terliur nak makan lontong sejak minggu lepas. Last makan lontong masa raya tahun lepas u olsss. Tu yang rasa teringinnn sangat nak makan. Sebab mokcik spisis suka makan lontongπŸ˜†

Alhamdulillah semalam tercapai hajat nak makan lontong walaupun dah nak sampai ke rumah dari pasar baru teringat belum beli nasi himpit. Syukur cik abe mokcik paham mokcik betul-betul nak makan lontong, patah balik pegi kedai beli nasi himpit instant. Bertukanglah mokcik di dapur semalam menyiapkan santapan idaman. Lepas tu makan lontong sejak petang semalam, malam tadi, lajak ke pagi ni. Alhamdulillah.

Puaih hati πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Mokcik tak reti masak. Takat jadi makanan tu boleh la. 😁




Ini resepi yang mokcik guna. U ols pepandai tambah la itu ini kalau resepi yang mokcik guna ni tak menepati kriteria kuah lodeh peberet u ols ye..

Bahan-bahan kisar:
segenggam udang kering
sebiji bawang besar
5biji bawang merah
1inci kunyit
1inci lengkuas

 Bahan kuah:
1paket santan
5cawan air
gula garam secukup rasa
fucuk, kubis, terung, kacang panjang, lobak merah, suhun, ikut suka nak letak banyak mana
tempe & tauhu dipotong kecil dan digoreng terlebih dahulu 
serai 2batang diketuk

Cara-cara membuatnya:
panaskan air, masukkan semua bahan kisar dan 2batang serai. Biarkan sehingga mendidih dan sebati. Masukkan santan, kacau dan biarkan sehingga kuah sedikit pekat. Masukkan semua sayuran dan suhun. Jika suka, korang boleh letak udang dalam kuah ni. Perasakan dengan gula dan garam secukupnya.



Sedia dihidang bersama potongan nasi himpit dan sambal ikan bilis. Boleh juga tambah serunding daging/ayam. Selamat mencuba ☺







07 January 2019

Resepi Kerabu Peria Pegaga



Resepi Kerabu Peria Pegaga Berjemaah.
-------------------------
Bawang merah (1hiris halus, 1tumbuk)
Cili padi
Sedikit tomato
Limau kasturi/nipis
Peria
Pegaga (hiris, rendam air garam 1jam)
Udang kering(rendam air panas)
Sedikit lada hitam
Bunga kantan (optional)
Garam gula secukup rasa

Cara-cara:
1) Hiris pegaga, peria, tomato, bawang merah, bunga kantan. Satukan.
2) Tumbuk lada hitam. Asingkan.
3) Tumbuk udang kering, bawang merah, cili padi, garam, gula. Tumbuk manja je tak sampai hancur lebur.
4) Perah limau kasturi/nipis, satukan semua bahan dan gaul rata.

Dalam gambar ni, lada hitam ditabur atas kerabu. Sebab hakak terlupa nak tumbuk lada hitam tadi. Buktinya dalam bahan2 tu tak ada jelmaan lada hitam πŸ˜† dah siap gaul baru teringat lahhhh apesal tak letak tadi!

Resepi ni hakak suka hati je buat. Resepi korang opkos lagi sedap. Tak ikut resepi hakak pun tak apo. Saja hakak tiberrr rajin ambil gambar nak tunjuk korang, nanti orang tak tahu pulak hakak selalu je masak kat rumah kennn? πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜† Hakak sebenarnya jarang buat kerabu pakai santan. Selalu kerabu hakak pakai limau kasturi je.

Suami hakak request nak kerabu peria. So hakak tumpang la sekaki pegaga yang hakak nak makan. Masuk dalam kerabu peria berjemaah. Hehehe... Makan pun nak berjemaah. Kerabu berjemaah la kekdahnya. Makanya nama dia kerabu peria pegaga berjemaah. Sekian terima kasseyhh 😊

Selamat mencuba!