Showing posts with label my resepi. Show all posts
Showing posts with label my resepi. Show all posts

22 December 2020

BEGEDIL HIGH PROTEIN KIMBALL

 


Assalamualaikum dan hai hai hai korang! 


Ada yang dah tengok ig story Dini tak? Mesti dah tengok tu kan? Dini ada kongsikan hari tu video Dini buat unboxing satu kotak besar dengan riben hijau kuning dari Kimball Malaysia bersempena Kempen Kompem Gaya Malaysia. 



Alhamdulillah syukur sangat sebab Dini dapat pelbagai jenis produk keluaran Kimball dalam kotak istimewa tu. Jom tengok apa yang Dini dapat dalam kotak istimewa Kimball. Haaaa… inilah dia:




  • Sos Cili

  • Sos Tomato

  • Sos Tiram

  • Sos BBQ

  • Sos Cili Thai

  • Sup Tomato

  • Chick Peas (Kacang Kuda)

  • Tomato Puree

  • Foul Medammas (Kacang Parang)

  • Sos Spageti Tradisional

  • Spaghetti Pasta

  • Apron

  • 2X Pinggan Kimball

  • Welcome Card + Recipe Card




Apron & 2biji pinggan Kimball



Caption pada pinggan tu comel je… "Masak dengan Kimball la tu." & "Tambah ler lagi!" Hehehe...



Kad resepi & welcome card



Keluarga Dini memang gemar gunakan sos-sos jenama Kimball. Rasanya yang sungguh enak dan kena dengan selera tekak Malaysian ni. Selalu guna sos buat pencicah, perapan dan dalam masakan. Pastu masakan pun rasa enak macam dekat restoran. Sedap! Pastanya pun kami semua suka.



Kalau korang nak tahu, Kimball  merupakan produk tempatan keluaran Malaysia yang sudah terkenal sejak tahun 1970an lagi. Kompemlah rasanya digemari oleh masyarakat Malaysia. Setaraf dengan produk antarabangsa. Yang penting, ianya Halal.





Okay sekarang Dini nak kongsikan dengan korang satu resepi. Resepi ini Dini olah sendiri sesuai untuk hidangan sarapan pagi atau diet. Hidangan ni menggunakan Kacang Kuda Kimball dan juga Sos Cili Thai Kimball. Kalau korang nak cicah Sos Cili Kimball pun boleh juga. Punnnn sedap!



Korang tahu tak? Dini baru je tahu rupanya Kimball ada produk Kacang Parang dengan Kacang Kuda dalam tin. Lepas cuba rebus kacang kuda Kimball satu famili Dini teruja sebab kacang kuda tu cepat lembut. Gebu.. sedap lemak-lemak. Teruslah terinspirasi buat resepi ni.





Tadaaa! Memperkenalkan… Begedil High Protein diberi nama. Begedil ni mampu mengeyangkan perut tau. Sebab tu Dini cakap tadi menu ni boleh jadi hidangan untuk diet. Nak makan macam tu sahaja boleh, cicah sos pun boleh, makan bersama menu lain pun juga boleh. Jom tengok resepinya:





Bahan yang diperlukan:


  • Setengah tin Kacang Kuda Kimball

  • 2biji ubi kentang saiz sederhana

  • 1tin tuna in chunk (ditoskan minyaknya)

  • Sedikit bayam brazil dihiris halus

  • 2biji cili padi dihiris halus

  • Setengah biji bawang besar dicincang halus

  • Sebiji telur 

  • Garam secukup rasa

  • Sos Cili/ Sos Cili Thai Kimball (untuk pencicah)




Cara-cara membuatnya:



Rebus ubi kentang dan kacang kuda Kimball terlebih dahulu, toskan kemudian lenyek hancur kesemuanya.




Gaulkan bersama kesemua bahan kecuali telur. Boleh masukkan garam juga jika suka. Dini tak letak garam dalam adunan ni.





Kemudian bentukkan begedil tu tak kisah nak buat membulat ke membujur ke… ikut suka koranglah ya. Dini suka bentukkan bujur-bujur.





Macam ni… dah ready untuk dicelup telur.





Telur tu kacau sebati dulu tau dan masukkan sedikit garam. Nak tambah pepper pun boleh juga.





Celup-celup pastu susun ke dalam loyang air fryer / oven. Nak goreng pun boleh tak ada masalah. 







Dini guna suhu 160'c selama 15-20minit. Ikut kesesuaian air fryer korang juga ya. Bakar sampai  begedil nampak kekuningan, kalau nak lebih garing tambah lagi 5minit. Seeloknya sejukkan dahulu sebelum dihidang sebab masa panas-panas tu begedil macam lembik. Tapi bila dan sejuk just nice je bentuk dia. Tak jadi mudah pecah macam ketika masih panas.






Yeayyy! Dah siap Begedil High Protein Dini. Bolehlah dihidang bersama Sos Cili/ Sos Cili Thai Kimball. Dini suuuuka sangat Sos Cili Kimball. Rasanya sangat berbeza. Secukup rasa sangat sosnya tu. Kalu buat burger mesti letak Sos Cili Kimball.  Sos Cili Thai pula Dini suka buat cicah keropok lekor, french fries, ayam goreng, cucur.. alahai kecur liur pula sebut banyak-banyak menu, hehehe… ha ni nak buat cicah dengan begedil. Nikmat betul. Cenggini haaa πŸ‘πŸ»





Ada baaanyak lagi resepi masakan Malaysia bersama Kimball yang korang boleh cuba. Layari https://kimball.com.my/recipe.html



Dengan Kimball, masakan di rumah pun rasa seperti masakan restaurant. Kompem Gaya Malaysia. Seisi keluarga semua menggemarinya. Jom korang kita masak-masak guna resepi Kimball. 

Selamat mencuba!



Info lanjut: 

Website: https://kimball.com.my/ 

FB Page: KIMBALL MALAYSIA 





#KompemGayaMalaysia #GayaMalaysia

19 May 2020

13 RESEPI JUADAH HARI RAYA

KOMPILASI RESEPI MENU PAGI RAYA |   Assalamualaikum , hari lebaran kian tiba. Tak sampai seminggu lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri sebagai tanda kemenangan sebulan berpuasa di bulan Ramadan al-Mubarak. Walau beraya dalam keadaan norma baru, tapi keadaan tu tak akan memudarkan sambutan hari raya kita semua. Kita tetap menyambut hari raya apabila tibanya 1Syawal.

Fasa norma baru kehidupan ini tidak menggalakkan kita untuk meneruskan budaya kunjung-mengunjung, ziarah-menziarahi dan pulang ke kampung seperti biasa. InsyaaAllah, walaupun tidak dapat buat aktiviti raya seperti sebelum ini, kita tetap boleh masak juadah raya yang sedap-sedap, pakai baju raya cantik-cantik, bermaafan dengan keluarga yang jauh di mata dengan kecanggihan teknologi yang ada. Percayalah, kemeriahan raya tahun 2020 tetap akan dirasai dengan seadanya. Yang mana dah berada di rumah ibubapa masing-masing, rezeki dapat beraya dengan ibubapa serta adik-beradik tercinta.

Jadi, Dini nak kongsikan 13 resepi yang telah Dini kumpulkan bersama rakan-rakan blog untuk dijadikan idea buat pembaca masak di pagi raya nanti. Masak sedap-sedap, lepas tu kongsikan dengan jiran tetangga bertukar juadah, meriah juga kan? Kongsi rezeki.

 Jom baca resepi di setiap blog berkenaan. Tekan je tajuk menu atau gambar ya.
















































Ha... itulah kesemua 13 resepi yang Dini maksudkan. Boleh cuba masak di pagi raya nanti menu mana yang berkenan. Dini, rasa nak buat lontong kuah lodeh. hehehe... Tengoklah macam mana. Kut-kut suami ada bercadang nak masak menu lain. Kita makan je ;)


Selamat mencuba!


























14 May 2020

Resepi Biskut Cornflakes Rangup | Projek biskut raya PKP



Assalamualaikum 😊✌️

Korang dah siap buat biskut raya? Dini buat 2 jenis je setakat ni. Biskut cornflakes dengan ala famous amos. 





Buat 1 adunan je. Sebab tak buat open house. Sekadar makan untuk keluarga. Cukup lah kami 3 orang serumah ni.


Ada yang terhangus 5 ketul πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ entah kenapa. Yang lain semua elok-elok. 5 ketul ni ingkar PKP lah kot.




Alhamdulillah menjadi biskut ni. Dini guna resepi ni je sejak dulu. Rangup sangat. Korang boleh cuba juga.



Bahan-bahan A:

250 gm mentega/butter
2 biji kuning telur
180 gm gula kastor
2 sudu kecil esen vanila

Bahan B:
 
210 gm tepung jagung (ayak)
150 gm tepung gandum (ayak)
1/2 sudu kecil serbuk penaik
180 gm cornflakes (diramas kasar)

Cara membuatnya
Pukul telur dan gula + esen vanila sebati. Tak payah kembang. Masukkan mentega/butter gaulkan sampai sebati. Masukkan bahan B dan gaul sebati. 

Cubit adunan dan gentel bulat-bulat ikut saiz korang suka. Boleh tekan dengan garfu untuk ada corak atas biskut tu. Bakar dalam suhu 175'c selama 20minit.



Selamat mencuba😊

25 April 2020

Vietnamese Spring Rolls | Resepi juadah berbuka puasa


Assalamualaikum

Semalam Dini buat Popia Vietnam / Vietnamese Spring Rolls untuk berbuka puasa. Buat lebih sikit kongsi dengan jiran sebelah rumah. Masak lauk sup tulang dengan sambal kicap. Cukup dah untuk keluarga kecil kami ni ☺️


Kali terakhir buat popia vietnam rasanya 2tahun yang lepas. Makanya rasa kekok nak membungkus kulit popia yang lembik tu kemas-kemas πŸ˜… tak apalah rupa tak berapa nak kemas, rezeki dapat makan pun dah syukur Alhamdulillah 🀲



Jom Dini kongsikan resepi mudah dan ringkas cara buat popia vietnam.



Bahan-bahan popia:
Kulit popia vietnam tak kisah jenama apa
Hirisan lobak merah
Hirisan timun batang
Salad
Bihun yang dicelur
Crab stick yang dicelur
Air
Optional- isi udang, isi ayam, daun bawang

Cara membuatnya:
Basahkan kulit popia dengan air, Dini celupkan kulit popia tu dalam pinggan berisi air sekadar celup kena air je, tak rendam. 

Boleh ratakan dengan berus untuk basahkan kulit popia. Kemudian atur semua bahan dalam kulit popia, lipat macam biasa. Cuma, kulit ni lembik jadi mudah melekat kalau tersilap pegang. Kena hati-hati πŸ˜‰

Bahan sos:
Bawang putih dua biji cincang
Lada besar 1biji cincang
Cili padi 5-7biji cincang
Setengah cawan air
2sb perahan limau nipis/kasturi
2sb sos cili thai maggi
1sudu gula perang
1/2sk sos ikan
Sedikit garam
1sk bancuhan tepung jagung
Hirisan daun ketumbar

Cara membuatnya: 
Masak semua bahan hingga sebati kecuali daun ketumbar. Dah sebati semua tu rasa masam manis masin dah cukup rasa boleh padam api dan gaul dengan daun ketumbar.

Okay itu saja resepi mudah cara Dini. Nak lagi mudah, cicah je dengan pencicah sos thai maggi dah cukup sedap. Hehehe.. selamat mencuba!



πŸ€” Jom fikir menu untuk juadah berbuka puasa hari kedua Ramadan 2020

16 April 2020

Sup ala SugarBun Chicken Mushroom Soup

Assalamualaikum


Hai korang! Pernah makan sup ayam cendawan di SugarBun tak? Dini kalau ke SugarBun tak order menu lain dah. Mesti order Chicken Mushroom Soup juga dengan minta sambal lebih. Sedap tau sup + sambal kat SugarBun. 


Tapi Dini tak buat sambal hari ni. Nak hirup sup je. Tambahan pula sup ni banyak khasiatnya dengan menggunakan bahan kering kat atas tu. Jom Dini kongsikan resepi Chicken Mushroom Soup ala SugarBun cara Dini.

Bahan-bahan:

BahanA-
Ayam (Dini guna ayam organik)
Air 1500ml
1sudu besar kicap/sos tiram
Separuh kiub pati ayam
Bawang putih 6-7ulas diketuk
Halia 4inci diketuk

Bahan B-
Cendawan shitake
Black fungus
Kurma merah
1sudu besar bancuhan tepung jagung
Garam secukup rasa

Bahan C-
White fungus
Goji berry

Cara memasak:
Rebus bahan A dengan api yang sederhana dalam 15minit. Kemudian masukkan bahan rebusan B dan sambunh rebus selama 15minit lagi. Akhir sekali tutup api dan masukkan bahan C, kacau sekata. Boleh tambah air kalau nak kuah lebih.



Dini suka hirup ratah saja sup ni. Jadi Dini masak kurang masin. Kalau nak makan dengan nasi, kena tambah garam bagi masin lebih sikit. 



Macam tu lah lebih kurang cara buat sup ala SugarBun. Kicap/sos tiram tu Dini saja tambah sebab nak comelkan warna sup tu 😁 kalau tak letak pun tak apa. Optional tau. Hiaslah dengan daun bawang daun sup juga. Dini tak ada stok daun tu semua. Togel pun tak apa. Janji berselera. Bahan-bahan ni bagus untuk tambahkan HB dan juga susu badan. Jadi, sesuai sangat untuk ibu mengandung dan menyusu amalkan. Boleh google khasiat bahan-bahan kering untuk sup herba cina.

Selamat mencuba!

07 April 2020

Resepi Sandwich Egg Mayo Simple

Assalamualaikum
😁 Musim PKP apa lagi mahu buat... Ambil gambar masakan je lah yang paling banyak. Outdoor mana nak hado kan? Jadi, jomlah tengok ambe nak kongsikan sandwich egg mayo yang senang mudah simple gitchew.



Bahan-bahan:
Telur 2biji
4keping roti
Mayonis
Lada sulah
Sedikit garam (tak letak pun tak apa)

Optional:
Mentega untuk sapuan roti
Hirisan timun, tomato, salad. Semua dini tak letak πŸ˜‚

Cara-cara:

1. Goreng telur hancur menggunakan nonstick pan tanpa guna minyak.



2. Masukkan telur hancur, mayonis dalam dua sudu, lada sulah dalam setengah sudu kecil-1sudu kecil ikut citarasa, boleh masukkan sedikit garam kalau suka. Tak masukkan garam pun dah cukup rasa dah mayonis tu sebenarnya. Gaul rata



3. Sapukan mentega pada roti (tak sapu pun tak apa). Letak inti setebal mana yang korang suka. Kalau korang  suka letak hirisan timun ke tomato ke letak terus masa ni. Lepas tu boleh potong 2 atau potong 4 secara segitiga.





Haa... Sedia dihidang. 😊 Dini malas nak rebus telur, lepas tu nk kopek kulit telur pula. Makanya buat scramble macam ni lebih ringkas. Sesuai dijadikan menu sarapan pagi atau makan petang. 

Selamat mencuba ! #stayathome

05 August 2019

Resepi Sambal Bambangan



Assalamualaikum

Hai semua 😊 Hari ni dni nak kongsikan resepi buat sambal bambangan. Buah ni mudah didapati di Sarawak. Semenanjung, dni tak pasti. Sebab dni sendiri tak pernah kenal buah bambangan ni setelah merantau ke Sarawak. Mungkin ada tapi susah nak jumpa. Entahlah! Hehe...





Buahnya bulat, berkulit tebal. Ada iras bau macam buah Machang. Kat sini juga dipanggil buah Embang. Rasa dia manis, masam, sedap macam makan buah mangga dengan machang. Tapi, cara buka buah ni tak boleh sembarangan tau. Kena betul cara dia. Kalau tak, mau korang termakan kulit dia habisla bibir kena getah lepas tu jadi tebal macam kena injection botox πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Caranya belah 4 sekeliling buah bambangan tu dalam-dalam. Lepas tu kopek keluar kulit tebal dia sampi keluar isi. Kopek sampai habis. Lepas tu parut isi buah bambangan untuk buat sambal.



Resepi sambal bbangan/embang:

Cili besar
Cili padi
Gula
Garam
Belacan

Ikut sukatan ikut suka korang. Tumbuk lumat. Gaulkan dengan parutan buah bambangan/embang. Kalau kurang masin, tambah garam.

Makan bersama nasi dan ikan bakar ke.. daging bakar ke... Ambuyat ke... Sedap!

Selamat mencuba 😘

11 March 2019

Resepi Kuah Lodeh Lontong simple dan sedap

Mokcik terliur nak makan lontong sejak minggu lepas. Last makan lontong masa raya tahun lepas u olsss. Tu yang rasa teringinnn sangat nak makan. Sebab mokcik spisis suka makan lontongπŸ˜†

Alhamdulillah semalam tercapai hajat nak makan lontong walaupun dah nak sampai ke rumah dari pasar baru teringat belum beli nasi himpit. Syukur cik abe mokcik paham mokcik betul-betul nak makan lontong, patah balik pegi kedai beli nasi himpit instant. Bertukanglah mokcik di dapur semalam menyiapkan santapan idaman. Lepas tu makan lontong sejak petang semalam, malam tadi, lajak ke pagi ni. Alhamdulillah.

Puaih hati πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Mokcik tak reti masak. Takat jadi makanan tu boleh la. 😁




Ini resepi yang mokcik guna. U ols pepandai tambah la itu ini kalau resepi yang mokcik guna ni tak menepati kriteria kuah lodeh peberet u ols ye..

Bahan-bahan kisar:
segenggam udang kering
sebiji bawang besar
5biji bawang merah
1inci kunyit
1inci lengkuas

 Bahan kuah:
1paket santan
5cawan air
gula garam secukup rasa
fucuk, kubis, terung, kacang panjang, lobak merah, suhun, ikut suka nak letak banyak mana
tempe & tauhu dipotong kecil dan digoreng terlebih dahulu 
serai 2batang diketuk

Cara-cara membuatnya:
panaskan air, masukkan semua bahan kisar dan 2batang serai. Biarkan sehingga mendidih dan sebati. Masukkan santan, kacau dan biarkan sehingga kuah sedikit pekat. Masukkan semua sayuran dan suhun. Jika suka, korang boleh letak udang dalam kuah ni. Perasakan dengan gula dan garam secukupnya.



Sedia dihidang bersama potongan nasi himpit dan sambal ikan bilis. Boleh juga tambah serunding daging/ayam. Selamat mencuba ☺







10 January 2019

Resepi Ikan Masak Cuka



Resepi Ikan Masak Cuka
----------------------
(2orang makan)

Ikan tongkol/tenggiri/ikut suka
Serbuk kunyit
Bawang putih 2biji
Bawang merah 1biji
Bawang besar 1hiris
Lobak merah 2 inci
Lada besar/lada hijau/cilipadi
Air 1/2 cawan
1sk pes asam jawa
Cuka 2sb
Garam 1sk
Gula 2sb
1sk biji sawi
[Seeloknya tambah beberapa hirisan timun batang + tomato]

Cara-cara:
1) Gaul ikan dengan sedikit air + kunyit + garam. Goreng tak garing sangat tak apa. Ketepikan.

2) Gunakan minyak yang sama, tumis semua bawang, dah layu masukkan air, pes asam jawa, cuka, gula, garam. Gaul rata.

3) Masukkan semua bahan termasuk ikan goreng. Gaul sebati.

4) Agak-agak kuah nampak pekat sikit boleh angkat dan dihidang.

Selamat mencuba!😁


P/s: presentation fail tu memang pesen hakakπŸ˜†


Sebenarnya tadi nak buat ikan singgang. Dah rendam ikan tongkol. Lama tu baru teringat tak ada lengkuas 😰

Acanerrr nak buat ikan singgang tak ada legkuas ni? Tak umpphhh lah pulak. Hakak tukar nak buat menu ikan tongkol goreng buat makan dengan sup sayur.

Tetiba hakak nampak ada biji sawi. πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€ dah goreng garing ikan tongkol pun hakak redah je buat jadi ikan masak cuka. Kihkihkih... Tak ada timun batang dengan tomato pun hakak on je. Hakak yang nak makan hakak lantakkk kan aje baha tak ikut protokol sangat. Janji masak.

Kbai!