Showing posts with label LEMBAGA ZAKAT SELANGOR. Show all posts
Showing posts with label LEMBAGA ZAKAT SELANGOR. Show all posts

24 April 2021

BAYARAN ZAKAT MELALUI HONG LEONG BANK CONNECT

 

Assalamualaikum, Salam 12 Ramadan. 

 

 

Membebel sikit... 😁

Dah nak sampai ke pertengahan Ramadan rupanya kita. Sedar tak sedar dah hampir 2minggu menjalani ibadah puasa. Nampaknya keadaan masih sama seperti tahun yang lepas. Dunia masih dilanda pandemik covid-19. Namun begitu ia tidak menghalang kita daripada meneruskan kehidupan dalam norma baharu. Elakkan berkumpul dan sebaiknya tangguhkan  sahaja majlis yang berhimpun ramai orang bagi mengelakkan jangkitan dengan lebih meluas. Kita dah jaga kita, tapi orang pula yang tak jaga diri mereka. Susah juga. Haih!

 

Tibanya Ramadhan, tentulah sebagai muslim kita kena ingat untuk menunaikan kewajipan dalam Rukun Islam yang  ke-4 iaitu mengeluarkan zakat bagi yang berkemampuan dengan syarat tertentu. Terdapat beberapa jenis zakat yang boleh kita keluarkan. Istimewanya bulan Ramadan, umat Islam disyariatkan untuk mengeluarkan Zakat Fitrah.





Di kala pandemik tidak menunjukkan tanda-tanda akan berakhir, msyarakat yang terkesan dengan terbatasnya had pergerakan dan mengelakkan diri daripada berada di kawasan orang ramai tidak perlu bimbang kerana di rumah juga kita semua dapat tunaikan kewajipan berzakat. Terdapat beberapa kaedah pembayaran zakat yang disediakan oleh pihak Lembaga Zakat Selangor antaranya melalui perbankan atas talian, ezakatpay, atm, ewallet dan lain-lain lagi. 





Dini nak kongsikan dengan korang berkenaan dengan bayaran zakat secara mudah melalui laman talian Hong Leong Connect bagi pemegang akaun bank Hong Leong. Bayaran zakat akan disalurkan terus kepada pusat zakat. Jimat masa tenaga dan lebih terjamin sop. Tak perlu keluar dari rumah untuk menunaikan tanggungjawab berzakat. Boleh dilakukan di mana-mana sahaja. Jom kita study balik serba sedidik berkenaan Zakat Fitrah.



Pengertian Zakat Fitrah

Zakat Fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.

 

 

Syarat Wajib Zakat Fitrah

Orang Islam yang wajib mengeluarkan zakat fitrah untuk diri dan keluarga atau tanggungannya ialah:

  • Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
  • Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.
  • Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya.
  • Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.

 

 




Kaedah Pembayaran Zakat Fitrah

Kaedah pembayaran zakat fitrah yang ditentukan ialah makanan asasi daripada jenis yang mengenyangkan. Perkara ini dijelaskan melalui hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudry bermaksud:

 

“…Adalah kami para sahabat ketika bersama Rasulullah s.a.w sering mengeluarkan zakat fitrah daripada setiap orang yang kecil dan besar, merdeka atau hamba satu gantang makanan atau satu gantang keju atau satu gantang Syair atau satu gantang tamar atau satu gantang zabib. Demikianlah kami terus berbuat demikian sehingga datang kepada kami oleh Muawiyah Abi Sufian bagi mengerjakan amal ibadat haji atau umrah, kemudian beliau menyampaikan ucapannya di atas mimbar, maka dalam ucapannya kepada orang ramai beliau berkata: Saya berpendapat, bahawa satu mud (cupak) gandum Sham menyamai satu Sha’ (gantang) tamar. Setelah itu, masyarakat pun berbuat demikian sedangkan Abu Sufian berkata: aku tetap mengeluarkannya sebagaimana mulanya”

(Hadis riwayat Muslim)

 


 

Kadar Zakat Fitrah

Kadar fitrah ialah satu gantang Baghdad bersamaan 2.70 kg beras atau senilai dengannya. Kadar ini berdasarkan ketentuan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri-Negeri.


Diriwayatkan dari Ibnu Umar t.ia berkata: Rasulullah telah mewajibkan zakat fithrah dari bulan Ramadan satu sha' dari kurma, atau satu sha' dari sya'iir. atas seorang hamba, seorang merdeka, laki-laki, wanita, anak kecil dan orang dewasa dari kaum muslilmin. (H.R: Al-Bukhary dan Muslim)




Waktu Menunaikan Zakat Fitrah

Waktu menunaikan zakat fitrah terbahagi kepada 5:

 

  1. Waktu Wajib
    Apabila terbenam matahari akhir Ramadhan sehingga terbit matahari satu Syawal.
  2. Waktu Afdal
    Sebelum sembahyang Hari Raya
  3. Waktu Sunat
    Sepanjang bulan Ramadhan
  4. Waktu Makruh
    Selepas sembahyang hari raya sehingga terbenam matahari satu Syawal.
  5. Waktu Haram
    Selepas terbenam matahari satu Syawal.

info: Lembaga Zakat Selangor



 

Itulah serba sedikit berkenaan dengan Zakat Fitrah. Jadi, kepada yang pemegang akaun bank Hong Leong yang mahu mengeluarkan zakat bolehlah menunaikan ibadah zakat secara atas talian melalui laman sesawang Hong Leong Connet. Mudah sangat, kan? 24Jam tak ada had masa. Yang penting ada usaha dan niat.






CARA PEMBAYARAN ZAKAT MELALUI HONG LEONG BANK:

 

 

1) Pastikan korang mempunyai akaun di Hong Leong Bank. Log masuk ke Hong Leong Bank Connect

2) Klik pada butang Bayar & Transaksi

3) Klik pada Bayar Bil dibawah Pembayaran Bil

4) Klik pada Kategori dan pilih Zakat




 Zakat Cash Less Sempena 

Kempen Pay Smart Stay Smart


Sedang berlangsung sekarang Kempen Pay Smart Stay Smart yang dianjurkan oleh Lembaga Zakat Selangor (LZS) sepanjang bulan Ramadhan bermula 13 April 2021- 12 Mei 2021. Terdapat banyak tawaran istimewa yang disediakan buat mereka yang membayar zakat secara cash less bagi menggalakkan masyarakat membayar zakat melalui kaedah ini.









Haaa... banyak hadiah menarik menanti. Jumlah keseluruhan bernilai RM15,000!







Mudah sahaja cara untuk menyertai kempen ini. Ikuti langkah berikut:

 

1) Lakukan bayaran zakat secara cashless atau atas talian melalui mana-mana cara seperti e-zakatpay, mobile banking, atm, e-wallet atau online@branch. Syaratnya mestilah secara cashless.

2) Isi borang berikut: http://bit.ly/zakatcashless2021 atau gunakan kod imbasan QR yang terdapat pada poster di atas.

3) Daftar e-zakat online di ZAKAT SELANGOR.



ZAKAT di Hati


Jom sama-sama kita ambil kesedaran untuk menunaikan kewajipan berzakat  bagi menyucikan harta yang kita perolehi kerana dalam rezeki yang kita terdapatnya rezeki orang lain. InsyaaAllah, Allah telah janjikan keberkatan dan ketenangan jiwa bagi mereka yang mengeluarkan zakat.





 Dengan zakat inilah Lembaga Zakat dapat membantu ramai orang yang tidak berkemampuan dan asnaf. Jadikan Zakat dekat di hati kita. 



👉Untuk maklumat yang lebih lanjut, sila layari:

👉Tunai zakat anda di: 

📌Facebook: Zakat Selangor
📌Instagram: @zakat selangor

📌Telefon: 1 300 88 4343
 
 
 
 
Salam Ramadhan al-Mubarak. Selamat menunaikan ibadah zakat 😊 Semoga segala amalam kita semua diberkati Allah swt, aaamin.

28 November 2020

HADIAH BERNILAI RM1000 KEMPEN ZAKAT SAHAM 2020 UNTUK DIMENANGI

Zakat Saham? Itu soalan pertama yang berlegar-legar dalam fikiran Dini lepas je baca info mengenainya. Rupanya pelaburan saham pun dikenakan zakat. Selama ni tak pernah ambil tahu pun mengenainya sebab Dini tak ada melakukan jual beli saham di mana-mana intitusi kewangan kecuali ada simpanan dalam bank sahaja.






Sebab itulah yang buat Dini jadi kurang cakna. Ternampak ada KEMPEN ZAKAT SAHAM oleh LEMBAGA ZAKAT SELANGOR hari tu, barulah Dini cari gali lebih sikit mengenainya. Jomlah Dini kongsikan serba sedikit perihal zakat saham di sini untuk korang yang mana belum tahu. Kot-kotlah kan dah layak bayar zakat saham haaa boleh terus tunaikannya secepat yang mungkin.








Bagi memenuhi kriteria zakat dikenakan ke atas pemilik saham dan pelaburan, nisab portfolio pelaburan tersebut mestilah cukup haul iaitu genap tempoh 1tahun pemilikan. Apabila nilai portfolio pelaburan bersamaan atau melebihi nisab maka ianya diwajibkan zakat. Pelaburan tersebut juga mestilah halal dan mengikut syarak. Tidak kiralah pemilik saham itu adalah individu ataupun syarikat. 


Oleh sebab itulah Lembaga Zakat Selangor (LZS) melancarkan kempen ini supaya masayarakat lebih cakna berkenaan dengan zakat saham dan pelaburan. Ini bersesuaian dengan dalil yang mewajibkan pengeluaran zakat saham:


 “Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (zakat) sebahagian hasil usaha kamu yang baik-baik, dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu” (Surah Al-Baqarah : Ayat 267)

 

Hadis Rasulullah daripada Samrah katanya: “Adalah Rasulullah S.A.W menyuruh kami mengeluarkan zakat daripada barang- barang yang disediakan untuk jual beli.”

(Hadis riwayat Abu Daud)

 





SIAPA YANG WAJIB ZAKAT SAHAM

Namun bukanlah semua pelabur saham mesti berzakat. Mereka yang wajib dikenakan zakat saham dan pelaburan adalah golongan tersebut:

  • Islam
    diwajibkan kepada pemilik Muslim sahaja.
  • Milik Sempurna
    mempunyai kuasa menjual dan memperoleh manfaat daripada portfolio saham atau pelaburan
  • Milik Pihak Tertentu
    saham atau pelaburan yang dimiliki masjid, surau, dan-dana untuk maslahah am dan seumpamanya, tidak wajib zakat
  • Cukup Nisab
    Nisab portfolio pelaburan ialah nilaian yang sama dengan atau 85 gram emas (20 mithqal). Apabila nilai portfolio pelaburan bersamaan atau melebihi nisab maka ianya diwajibkan zakat.
  • Cukup Haul
    Haul bagi saham dan pelaburan lain hendaklah genap tempoh satu tahun pemilikan portfolio pelaburan.
  • Halal
    Saham yang diterbitkan untuk operasi perniagaan teras yang halal


Untuk lebih lanjut mengenai topik ini boleh baca selanjutnya di laman web Lembaga Zakat Selangor. ( Klik Di Sini )

 


KAEDAH PENGIRAAN ZAKAT SAHAM DAN PELABURAN

Senario 1: Syarikat Membayar Zakat

Seperti kaedah kiraan zakat perniagaan syarikat (persendirian dan awam) yang telah diluluskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor pada 26 Mac 2007 (rujuk Panduan Zakat Perniagaan terbitan LZS 2007).

Zakat perniagaan syarikat secara ringkas adalah mengikut dua kaedah berikut :-

  • Kaedah Modal Kerja = (Aset semasa – Liabiliti Semasa) +/- Pelarasan
  • Kaedah Modal Berkembang = (Ekuiti Pemilik + Liabiliti Jangka Panjang – Aset Tetap – Aset Bukan Semasa) +/– Pelarasan

 

Senario 2: Syarikat Tidak Membayar Zakat

Zakat dikenakan ke atas individu berdasarkan peratus nilai pegangan individu dalam syarikat tersebut.

Harta syarikat/koperasi yang diwajibkan zakat di hujung haul 2012 ialah RM10 juta.

  • Zakat perniagaan Syarikat ABC Sdn Bhd: RM10 juta x 2.5% = RM250,000
  • Pegangan saham milik En.Ali didalam Syarikat ABC Sdn Bhd : 15%
  • Zakat Pelaburan En.Ali : 15% x 250,000 = RM37,500





Bagi mengira zakat saham dan pelaburan denganl lebihjelas boleh buat pengiraan di sini : KALKULATOR ZAKAT SAHAM

 

 

 

 

 

PENYERTAAN KEMPEN ZAKAT SAHAM LEMBAGA ZAKAT SELANGOR

Bermula 15 September sehingga 30 November 2020 Lembaga Zakat Selangor telah menganjurkan satu kempen zakat saham yang terbuka kepada pembayar zakat saham di LZS. Setiap peserta hanya layak menyertai 1x penyertaan sahaja dengan menjawab beberapa soalan mudah  dan layak untuk memenangi hadiah bernilai RM1000. Antara tawaran menarik yang menanti penyertaan adalah:

  • Hadiah Utama: 1X Telefon Bimbit bernilai RM1000
  • Hadiah Kedua: 1X Tablet bernilai RM600
  • Hadiah Ketiga: 3X Voucher AEON bernilai RM100
  • Hadiah Saguhati: 5X Cenderahati oleh Lembaga Zakat Selangor

 

CARA PENYERTAAN:

Ikuti langkah-langkah penyertaan Kempen Zakat Saham seperti berikut:

1. Lakukan pembayaran zakat saham di mana-mana kaedah berikut:

Laman web Lembaga Zakat Selangor :  http://fpx.zakatselangor.com.my/

25 Cawangan Lembaga Zakat Selangor

Mana-mana ejen kutipan zakat Lembaga Zakat Selangor


2. Setelah pembayaran Zakat Saham dilakukan, buat imbasan bar code seperti dalam gambar di atas (langkah 2). Boleh juga layari laman berikut untuk menjawab soalan ---> bit.ly/zakatsaham2020


3. Lengkapkan soalan mudah yang disediakan dan masukkan maklumat diri. Selesai.


Mudah sahaja, kan? Kepada semua warga Selangor yang layak menyertai kempen ini di. Sebarang maklumat lanjut boleh terus hubungi pihak Lembaga Zakat Selangor. Tunaikanlah zakat bagi yang layak mengeluarkan zakat kerana ianya adalah tanggungjawab yang wajib ditunaikan dalam Rukun Islam yang ke-4. Bersihkan jiwa sucikan harta, InsyaaAllah diberkatiNya.

 








Laman Web:  www.zakatselangor.com.my

Facebook: zakatselangor

Instagram: zakatselangor

Twitter: zakatselangor

Telefon: 1 300 88 4343

 

 

 

 

.

 

 

17 May 2020

CARA PEMBAYARAN ZAKAT FITRAH



CARA BAYAR ZAKAT FITRAH SECARA ONLINE   |  Assalamualaikum.

Sempena bulan Ramadan mubarak ini, kita sebagai umat Islam perlu menunaikan ibadah rukun Islam yang ke-4 iaitu berzakat bagi yang berkemampuan. Dalam Bulan Ramadan, umat Islam yang memenuhi  syarat berzakat wajib mengeluarkan Zakat Fitrah.





Namun, keadaan tidak seperti dahulu. Sekarang musim Covid-19 yang menuntut kita lebih baik berada di rumah daripada keluar ke kawasan yang terdapat orang ramai.

Jika kita nak menunaikan zakat di kaunter bayaran pejabat agama setiap negeri masing-masing, perlu mengamalkan penjarakan sosial dan mematuhi SOP yang ditetapkan. Jangan risau. Ada cara yang lebih mudah untuk kita tunaikan kewajipan berzakat.

Add caption


Sebenarnya...

Bayaran zakat boleh ditunaikan secara atas talian. Sudah lama ianya diwujudkan. Cuma, tak ramai yang tahu sebab sebelum ini, urusan bayaran zakat boleh dibuat melaui amil zakat di mana-mana sahaja. Dulu, sambil keluar rumah, sambil ke masjid, boleh terus bayar zakat.






Sekarang, kaunter amil zakat tidak dibenarkan beroperasi sementara tempoh PKP. Makanya platform atas talian menjadi salah satu cara pembayaran zakat yang lebih mudah, cepat, dan selamat.


Persoalannya, sah atau tidak bayar zakat dengan tidak ada salam akad?

SAH! Kerana Zakat adalah ibadah yang tidak disyaratkan akad. Yang penting NIAT dan wujudnya perpindahan harta dari muzakki kepada Lembaga Zakat.




Bagi yang belum mengetahui cara pembayaran zakat secara atas talian atau online khususnya warga Selangor boleh rujuk tutorial cara membayar zakat seperti dalam gambar di atas. Ini merupakan cara menunaikan zakat melaui EZAKATPAY iaitu pembayaran zakat secara terus ke Lembaga Zakat Selangor. Mudah, cepat, dan selamat. Hanya bayar zakat dari rumah. Layari laman web di bawah:



Semakan bayaran dan penyata bayaran : https://ezo.zakatselangor.com.my


  1. Layari laman web Zakat Selangor
  2. Masukkan butiran penuh, semak butiran dan klik bayar sekarang
  3. Klik pada "Bayar Secara FPX Sekarang"
  4. Pilih senarai bank untuk pembayaran
  5. Daftar masuk dan buat pembayaran seperti biasa
  6. Resit pembayaran boleh dicetak melalui portal EZO

Kenapa Mudah, cepat dan selamat? Sebab boleh bayar di mana-mana sahaja pada bila-bila masa sahaja dan tak perlu bersesak dengan orang ramai. Sambil baring kat rumah pun boleh.







Selain daripada EZAKATPAY, bayaran zakat boleh dibuat melaui beberapa applikasi lain iaitu Boost, GoPayz, Myeg, Touch 'n Go, dan applikasi perbankan internet. Bagi pengguna applikasi tersebut tentulah lebih mudah untuk bayar zakat fitrah melaluinya. Mudah sangat! Tak ada alasan lagi tak sempat bayar zakat fitrah tau. Kalau malas juga, tak tahu lah nak bantu macam mana lagi. isk isk isk...




Dni menyeru semua umat Islam khususnya yang berada di Selangor segera tunaikan zakat fitrah ke Lembaga Zakat Selangor sebelum tamatnya tempoh bayaran zakat fitrah. Mungkin ada yang tak tahu macam mana nak gunakan applikasi atas talian, tanggungjawab kitalah untuk membantu mereka ajarkan cara bayaran zakat dengan mudah, cepat dan selamat ini.


Tolong bayarkan zakat untuk mereka juga kalau mereka tidak celik IT. Bantu-membantu kan amalan yang mulia. Ha... inilah buktinya ajaran Islam itu mudah. Tak susah pun nak tunaikan kewajipan berzakat ni kan? Zaman moden ni lagilah bertambah mudah. Semuanya dihujung jari. Pantas!

Tiada alasan lagi untuk mengelak dari berzakat







Nak buat potongan gaji untuk zakat pun boleh. Siap ada peraduan lagi tu dari Lembaga Zakat Selangor. Terbaik!







Lembaga Zakat Selangor juga mengadakan kempen Zakat Family dengan ganjaran hadiah yang menarik. Untuk maklumat lebih lanjut bolehlah layari laman web Lembaga Zakat Selangor ---> www.zakatselangor.com.my


Akhir kata, Dni ucapkan selamat menunaikan ibadah zakat fitrah. Semoga setiap amalan kita semua di bulan Ramadan ini diberkati olehNya, aaamin.